Vi bygger på Kampestad #2: ─ Vi trives i byggeprosessen

─ Vi trives svært godt med å være involvert i prosessen, forteller Nils-Erich.

Les den første artikkelen i denne serien: «Drømmen om å bygge selv»

Tett samarbeid

Da paret gikk i gang med planleggingen av drømmehuset på Kampestad, hadde de flere tanker om hva som var viktig for dem i et nytt hus. Med arkitekt Marit Fåsetbru og PK Hus på laget, fant de til slutt en løsning som passet deres behov.

─ Det mye nytt å sette seg inn i når man skal bygge hus, i hvert fall om man selv ønsker å involvere seg i prosessen. Høydekurver, tekniske tegninger og hvordan huset skal plasseres på tomten kan være vanskelig for et utrent øye. Heldigvis fikk vi svært god veiledning av entreprenør og arkitekt, slik at boligen ble riktig plassert og tilpasset tomten, forteller Lina.

Janne Urheim Bakke fra PK Hus forteller at ikke alle ønsker å være like involvert i byggeprosessen som Nils-Erich og Lina. Hun poengterer at PK Hus også kan levere nøkkelferdige hus på bestilling.

«På Kongsberg er det svært få tomter som er like. Dette stiller krav til hvordan det bygges.»

─ Å arbeide sammen med kunden på denne måten er utrolig spennende. Det er kanskje dette som er unikt for måten vi arbeider på i PK Hus. På Kongsberg er det svært få tomter som er like. Dette stiller krav til oss som entreprenør, og ikke minst til arkitekten som gjør en utrolig viktig jobb med å tilpasse huset til tomten det skal bygges på, forteller Janne.

Janne Urheim Bakke fra PK Hus har ledet paret gjennom prosessen.

Gikk tom for lim i limpistolen

Etter noen runder sammen med arkitekt Marit Fåsetbru landet Lina og Nils-Erich endelig på hvordan drømmehuset skulle se ut. Iveren var stor etter å komme i gang. Paret tok derfor til limpistol, papp og saks for å visualisere sitt fremtidige hjem.

«Det resulterte i noen sene kvelder der vi satt og lagde en pappmodell av huset.»

─ Vi var så engasjerte! Vi klarte ikke vente med å se hvordan det kom til å bli. Dette resulterte i noen sene kvelder der vi satt og lagde en pappmodell av huset. Midt i prosessen gikk vi tom for lim, så vi var nødt til å fylle på underveis, forteller Nils-Erich.

Familien laget pappmodell av huset

Paret er godt fornøyd med modellen de lagde i størrelsesforhold 1:25. Til og med tømrerne fra PK Hus er med, her representert som figurer av Duplo. Det er tømrer Remi Thorsåshaugen fra PK Hus som holder i trådene under byggingen av huset.

Byggestart

Paret forteller om rask fremgang etter at spaden for første gang ble satt i jorda. Det er to tømrere og en lærling som sørger for i dette husprosjektet på Kampestad.

«I enkelte perioder har vi vært oppom daglig for å følge med på fremgangen.»

─ Det har blitt mange turer opp for å se og følge med på hvordan huset tar form. I enkelte perioder har vi vært oppom daglig. Vi gleder oss til å flytte inn!

Følg med i neste artikkel om Nils-Erich og Lina som bygger på Kampestad. Der skal vi høre mer om innflyttingen og hvordan de trives i det nye huset.

Se oversikt over og les mer om området på Kampestad her.